ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Το Spectrum Saxophone Quartet είναι ένα νεανικό και δυναμικό σχήμα από την Αυστρία που ιδρύθηκε το 2020 και αριθμεί ήδη μια πλειάδα επιτυχημένων συναυλιών εντός κι εκτός της χώρας του. Στόχος του είναι να φέρει την ποικιλία της αυστριακής σύγχρονης μουσικής στο προσκήνιο εστιάζοντας αποκλειστικά στο σαξόφωνο και στις άπειρες καλλιτεχνικές του δυνατότητες. Στο Μουσικό Φεστιβάλ Χίου το σύνολο θα παρουσιάσει το πρόγραμμα συναυλιών «Kaleidoscopic Travel» και θα χαρίσει στο κοινό ένα πολύχρωμο μουσικό ταξίδι. Το ευρύ ρεπερτόριο και οι πολλαπλές επιλογές που προσφέρει το σύγχρονο σαξόφωνο θα αποδοθούν με την κλασική κομψότητα και τον ρυθμό του τάνγκο μέσα από σύγχρονες συνθέσεις και διασκευές αγαπημένων έργων των Domenico Scarlatti και Astor Piazzolla, σε μια βραδιά γεμάτη συγκίνηση. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του παράλληλου προγράμματος της εικαστικής έκθεσης Τα Όνειρά μου Γκρεμίστηκαν στα Τείχη σου. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση στον δημόσιο χώρο που διοργανώνει ο οργανισμός σύγχρονης τέχνης DEO, η οποία θα λάβει χώρα σε συγκεκριμένες τοποθεσίες εντός του μεσαιωνικού χωριού Βέσσα, μετατρέποντας το ολόκληρο σε μια εμπειρία σύγχρονης τέχνης.
Συντελεστές
Severin Νeubauer: Σοπράνο σαξόφωνο
Daniel Dundus: Άλτο σαξόφωνο
Stephanie Schoiswohl: Τενόρο σαξόφωνο
Florian Bauer: Βαρύτονο σαξόφωνο
Domenico Scarlatti (1685-1757) / Salvatore Sciarrino (1947-)
Allegrissimo L. 215
Hugo Reinhart (1958-)
Κουαρτέτο σε φα ελάσσονα
1) Allegro non troppo
2) Adagio
3) Scherzo Vivace
Piet Swerts (1960-)
Klonos
Gerald Preinfalk (1971-)
Bachiao (πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα)
Astor Piazzolla
(διασκευή για κουαρτέτο σαξοφώνων: Claude Voirpy)
Ιστορία του Τανγκό
1) Café 1930
2) Night Club 1960
Guillermo Lago (1960-)
Πόλεις
1) Addis Ababa (Ethiopia)
2) Sarajevo (Bosnia and Herzegovina)
3) Córdoba (Espana)
Domenico Scarlatti (1685-1757) / Salvatore Sciarrino (1947-)
Allegrissimo L. 215
Ο Ιταλός σύγχρονος συνθέτης Salvatore Sciarrino στην πρωτότυπη συλλογή του «Pagine» που κυκλοφόρησε σε CD το 2016, προσπάθησε να δημιουργήσει μια ανθολογία έργων από διαφορετικές εποχές και διαφορετικά μουσικά είδη για κουαρτέτο σαξοφώνων. Εστίασε περισσότερο σε συνθέτες της μπαρόκ αλλά και της κλασικής περιόδου, όπου δεν υπάρχει καθόλου αντίστοιχο ρεπερτόριο. Το Allegrissimo L. 215 βασίζεται σε μια σονάτα σε ρε ελάσσονα του Ιταλού συνθέτη της μπαρόκ περιόδου Domenico Scarlatti. Ο Sciarrino επιδεικνύει μεγάλο σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο του Scarlatti. Διατηρεί την αρμονική υφή και τη δομή του κομματιού αλλά ταυτόχρονα πειραματίζεται με τις πλούσιες ηχοχρωματικές δυνατότητες που του προσφέρει ο συνδυασμός των τεσσάρων σαξοφώνων.
Hugo Reinhart (1958-)
Κουαρτέτο σε φα ελάσσονα
Γεννημένος στο Παρίσι το 1958, ο Hugo Reinhart έχει συνθέσει έργα επηρεασμένος από διαφορετικά ρεύματα της ιστορίας της μουσικής. Επικεντρώνει το δημιουργικό του ενδιαφέρον σε όργανα και συνδυασμούς οργάνων που έχουν περιορισμένο ρεπερτόριο. Το κουαρτέτο του για σαξόφωνα έχει έντονες επιρροές από την πρώτη σχολή της Βιέννης (Mozart, Haydn). Ο ίδιος ο Reinhart σημειώνει για το συγκεκριμένο έργο: «Αυτό το κομμάτι είναι μόνο ο καρπός μιας στιγμιαίας έμπνευσης, που σκοπό έχει να εμπλουτίσει το ρεπερτόριο του κουαρτέτου σαξοφώνων, του οποίου το κλασικό ρεπερτόριο δεν είναι ανεξάντλητο…». Επίσης, διακρίνουμε ότι η δομή των μερών ταυτίζεται με την αντίστοιχη (δομή) ενός κουαρτέτου εγχόρδων της κλασικής περιόδου. Ειδικά στο φινάλε, όπως και στα κουαρτέτα εγχόρδων του Haydn, παρατηρούμε δραματικές στιγμές ηρεμίας αλλά και μια δεξιοτεχνικότατη γέφυρα προς το τέλος, που το ίδιο μουσικό υλικό της πρέπει να αποδοθεί ταυτόχρονα από τους τέσσερις ερμηνευτές σε ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Piet Swerts (1960-)
Klonos
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Βέλγος συνθέτης Piet Swerts έχει ήδη στο ενεργητικό του πάνω από 200 έργα για ορχήστρα, σόλο όργανα, σύνολα μουσικής δωματίου και πιάνο. Ανάμεσά τους αρκετά για σαξόφωνο, όπως το «Klonos» του 1993, που δημιουργήθηκε με αφορμή έναν διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης. Αρχικά γράφτηκε για άλτο σαξόφωνο και πιάνο. Ο ίδιος ο συνθέτης αναφέρεται στο συγκεκριμένο έργο τονίζοντας ότι: «“Κλώνος” είναι μια ελληνική λέξη που αναφέρεται σε μια σύσπαση των μυών που μοιάζει με κράμπα και συνδέεται με τις βαριές κινήσεις που κάνουν στα χέρια τους ορισμένοι σαξοφωνίστες κατά την ερμηνεία τους. Το κομμάτι είναι ουσιαστικά μια φαντασία με ένα έντονο μεσαίο τμήμα. Το φινάλε του αποτελεί μια ακόμη πιο βιρτουόζικη και απαιτητική επανέκθεση». Η ρυθμική συνοχή του έργου βασίζεται σε τέσσερα διαφορετικά ρυθμικά οστινάτι.
Gerald Preinfalk (1971-)
Bachiao (πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα)
Ο Αυστριακός συνθέτης και σαξοφωνίστας Gerald Preinfalk έχει στο ενεργητικό του πολλές διεθνείς συνεργασίες. Αναφέρουμε ενδεικτικά τα Ensemble Modern, Φρανκφούρτη, Γερμανία· Staatsphilharmonie Rheinland Pfalz, Γερμανία· Django Bates, ΗΒ· και τους Terry Bozzio, Alegre Corrêa, Σαβίνα Γιαννάτου, George Garzone, Lucia Pulido, Per Mathisen κ.ά. Από το 2012 κατέχει τη θέση του καθηγητή κλασικού σαξόφωνου στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Γκρατς, Αυστρία. Έχει ιδρύσει τη διάσημη ορχήστρα σαξοφώνων KUG-SAX-SIPPIA για την οποία διασκευάζει αλλά κυρίως συνθέτει πρωτότυπα έργα. Το δεξιοτεχνικό έργο του Bachiao, σαφώς επηρεασμένο και αυτό από τη τζαζ σκηνή, θα εκτελεστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Astor Piazzolla
(διασκευή για κουαρτέτο σαξοφώνων: Claude Voirpy)
Ιστορία του Τανγκό
Ο Astor Piazzolla γεννήθηκε στην Αργεντινή αλλά μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη. Οι συνθέσεις του έφεραν επανάσταση. Δημιούργησε το nuevo tango (με επιρροές από την τζαζ και την κλασική μουσική) περισσότερο για συναυλιακή χρήση παρά για χορό. Οι βιογράφοι εκτιμούν ότι ο Piazzolla έγραψε περίπου 3.000 έργα και ηχογράφησε περίπου 500. Η «Ιστορία του Τανγκό» είναι ένας φόρος τιμής στην ανάπτυξη του τανγκό. Αρχικά γράφτηκε για φλάουτο και κιθάρα, αλλά γνώρισε μετέπειτα πολυάριθμες ενορχηστρωτικές επεξεργασίες. Μια πολύ ενδιαφέρουσα διασκευή είναι αυτή για κουαρτέτο σαξοφώνων από τον Γάλλο Claude Voirpy. Στο «Café 1930» παρατηρούμε την περίοδο όπου ο κόσμος δεν χόρευε τόσο το τανγκό, όσο το άκουγε. Έτσι έγινε πιο αργό και πιο μελαγχολικό. Στο «Night Club 1960» διακρίνουμε την επίδραση στο αργεντίνικο τανγκό της βραζιλιάνικης bossa nova με τους έντονους ρυθμούς της.
Guillermo Lago (1960-)
Πόλεις
Ο Ολλανδός συνθέτης και σαξοφωνίστας Guillermo Lago (Willem van Merwijk) έγραψε το 2010 για το διάσημο κουαρτέτο σαξοφώνων Amstel Quartet μια σουίτα με το όνομα «Ciudades» (Πόλεις). Αμέσως έγινε παγκόσμια επιτυχία και θεωρείται πλέον βασικό κομμάτι στο ρεπερτόριο ενός κουαρτέτου σαξοφώνου. Η κάθε πόλη έχει μια ιδιαίτερη σημασία για τον συνθέτη. Το «Addis Ababa» είναι μια μουσική περιγραφή της πρωτεύουσας της Αιθιοπίας και εμπνευσμένη από τη συνεργασία του Lago με την Αιθιόπισσα τραγουδίστρια Minyeshu. Το «Sarajevo» είναι αφιερωμένο στους πολλούς φίλους του συνθέτη από την πρωτεύουσα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Μετά τον πόλεμο είχε προσκληθεί να βοηθήσει στην επανίδρυση της τάξης σαξοφώνου στη Μουσική Ακαδημία του Σεράγεβο, όπου μαζί με τους «Μουσικούς Χωρίς Σύνορα» και τον φίλο του Adnan Cico ίδρυσαν τους Winds of Change, το πρώτο σύνολο πνευστών της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Τέλος, το «Córdoba» απεικονίζει την πόλη της Ανδαλουσίας, που ο συνθέτης και οι φίλοι του τη συνέδεσαν με τα ανέμελα νεανικά τους χρόνια.
Μουσικολογική επιμέλεια: Φώτης Πέζος